Historia pewnego remontu, czyli co działo się w GOKu

73498081 1552041884938759 513301024832749568 nHistoria pewnego remontu, czyli co działo się w GOKu przez ostatnie dwa lata.
 
Remont obiektów Gminnego Ośrodka Kultury w Główczycach był konieczny - budynek główny z końca XIX wieku oraz budynek sali widowiskowej z 1924 roku nie były w pełni przystosowane do pełnienia roli nowoczesnego ośrodka kultury. Ostatni remont wykonany kilkanaście lat temu (w latach 2002-2003) w ograniczonym zakresie modernizował nasz obiekt, a prace z 2012 roku poprawiły jego estetykę i termoizolację zewnętrzną. Liczne mankamenty obiektu i awarie związane z przestarzałą siecią elektryczną i wodociągową wymagają pilnej interwencji.
 
 
 
Od początku 2016 roku staraliśmy się jako Gminny Ośrodek Kultury w Główczycach o dodatkowe środki zewnętrzne na remont i przebudowę naszego ośrodka. Temu służyły wizyty w Bibliotece Sopockiej ?Sopotece?, ?Stacji Kultura? w Rumii i w Bibliotece Publicznej w Kępicach oraz przekazanie przez Radę Gminy uchwałą na sesji na własność budynku przy ul. Kościuszki 15 dla naszej instytucji.
 
13 października 2016 roku złożyliśmy do Instytutu Książki wniosek o dofinansowanie remontu i przebudowy naszego ośrodka i w gronie kilkunastu instytucji w Polsce zakwalifikowaliśmy się do dofinansowania (na pozycji 13 z 14 wniosków finansowanych w tym naborze). Kwota dofinansowania to 1 100 000 zł (słownie: jeden milion sto tysięcy złotych) przeznaczona na przebudowę, doposażenie i koszty nadzoru. By kwota ta w transzach została nam wypłacona musieliśmy jako instytucja podpisać umowę z wykonawcą i jeszcze w 2017 roku wydać na wykonane roboty
kwotę 330 000 zł.
 
Remont rozpisany był na lata 2017-2019, gdyż wymagała tego dotacja udzielona przez Instytut Książki, podzielona na trzy części wypłacane w rocznych odstępach czasu.
72640582 1552038598272421 4111267301322391552 n73372238 1552038368272444 3240134585211682816 n73417772 1552040511605563 6194859913475260416 n
 
Od momentu rozstrzygnięcia konkursu dotacyjnego w marcu 2017 roku podjęliśmy wyścig z czasem. Rozpoczęliśmy działania zmierzające do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzeni, tak by można było na naszej działce dokonać rozbudowy obiektu. Złożyliśmy też zapytania na opracowanie dokumentacji projektu przebudowy, rozbudowy oraz zmiany sposobu użytkowania naszych budynków i zleciliśmy wykonanie tych prac firmie Archivja Wiktor Janusz ze Słupska. Równolegle do finalizacji prac projektowych przystąpiliśmy z wicewójtem Arkadiuszem Hofmanem do przygotowywania dokumentacji przetargowej równocześnie kilkukrotnie konsultując i zmieniając zakres prac, z uwzględnieniem ograniczonego budżetu. W ogłoszonym w sierpniu przetargu wpłynęły dwie oferty. 2 października 2017 rozstrzygnęliśmy konkurs wybierając niższą z nich, która opiewała na 1 574 400 zł i została złożona przez firmę Hryn-Bud z Lęborka.
 
W związku ze zbyt wysoką kwotą wynikającą z przetargu, całość środków pozyskanych z Instytutu Książki przesunęliśmy na realizację prac budowlanych, podobnie jak fundusz remontowy który posiadał GOK, jednak była to kwota niewystarczająca. Niestety gmina nie była w stanie wesprzeć nas w tym czasie brakującą kwotą 350 tys. zł i realne stało się zagrożenie całej inwestycji i utratą przyznanej dotacji.
Poszukując źródła finansowania ze wsparciem przyszedł nam Bank Spółdzielczy w Ustce oddział w Główczycach, udzielając nam najpierw promesy, a następnie po przeprowadzeniu całej procedury kredytowej, także kredytu na prace budowlane na brakującą kwotę. Dzięki zaangażowaniu Pani kierownik Lucyny Ziatyk i przychylności Pani prezes Ireny Klein udało się zmieścić w terminach i rozpocząć inwestycje
jeszcze w listopadzie 2017 roku.
 
                                   73061380 1552041534938794 1269635746227027968 n73063576 1552041614938786 432364887285432320 n
 
Następnie, od listopada 2017 roku do sierpnia 2019 roku prowadziliśmy prace budowlane na obu obiektach: ośrodka kultury i biblioteki. Udało się tego dokonać przenosząc najpierw wszystkie sprzęty i biuro GOK-u do biblioteki, następnie bibliotekę i biuro do GOKu ? co było możliwe dzięki dobrej organizacji prac i elastyczności firmy prowadzącej remont. Podczas prac pojawiły się liczne problemy ze stanem naszego budynku, które nie były uwzględnione w kosztach przetargowych. Dotyczyły one głównie braku posadzek na parterze i sali widowiskowej (w ich miejscu piach i tzw. polepa), przegniłych belek na piętrze i krzywych ścian działowych z poprzednich remontów, czy wreszcie braku poziomu podłóg i wzmocnienia stropu na poddaszu. Dzięki współpracy i poszukiwaniu najlepszych rozwiązań w gronie inspektora nadzoru Radosława Posmykiewicza, kierownika budowy Patryka Górgurewicza, oraz przy dużym wsparciu właściciela firmy, Pana Adama Hrycyka udało się te problemy pomyślnie rozwiązać bez dłuższego wstrzymywania prac budowlanych.
 
Wielkie podziękowania należą się także naszej głównej księgowej, pani Katarzynie Łata, która na każdym etapie dbała o to by finanse inwestycji się zgadzały, a ośrodek kultury mógł normalnie pracować i pełnić swoją misję. Udało się to znakomicie, gdyż w latach 2017-2018 nie zwolniliśmy tempa organizując ponad 70 różnych wydarzeń kulturalnych i sportowych, głównie w oparciu o halę sportową i Wiejski Dom Kultury w Pobłociu.
Całość prac remontowych, nadzoru nad nimi oraz późniejszych prac dostosowawczych, wykończeniowych nie byłaby możliwa bez zaangażowania pracowników. Z powodu braku środków nie kupowaliśmy nowych sprzętów i wyposażenia starając się w pierwszej kolejności odnowić i odświeżyć sprzęty które dotąd służyły w GOKu i pozyskać używane sprzęty z innych instytucji gminnych i firm. Wśród pracowników, na pierwszym miejscu trzeba wymienić Panią Anię Powideł, która robiła za ?szeryfa? na placu budowy, pilnując by wszystkie prace były wykonane dokładnie, a demontowane sprzęty dalej wykorzystane w GOKu. Wspierali ją oczywiście pozostali pracownicy GOK-u: Kazimierz Kula, Ewa Dąbrowska, Justyna Marcinkowska, Agnieszka Brzezowska, Bożena Szymańska, a także w ostatnim okresie prac Karolina Kowalczyk i
 Agnieszka Miklis-Kulpa.
 

72751181 1552054464937501 8169427426519023616 n

Zaplanowane prace w ramach projektu nie przewidywały szerszych prac na
sali widowiskowej ? w ramach inwestycji mieliśmy jedynie zamontować barierkę,zlikwidować podestyoraz odświeżyć podłogę. Już w 2019 roku, po zakończeniu głównych prac budowlanych, zapadła decyzja by podjąć dalsze prace w zakresie sali widowiskowej tak, by nadać jej nowy wygląd. Stało się to dzięki wsparciu Pani wójt Danuty May. W ramach przeprowadzonych przez nas prac sala widowiskowa zyskała nowe kotary i kratownice, drzwi wewnętrzne, podłogę na scenie i nowe krzesła. Wymieniliśmy też oświetlenie i zmodernizowaliśmy przyłącze elektryczne sceny oraz, co najważniejsze, zlikwidowaliśmy mało estetyczne obicia ścian i będące w złym stanie technicznym stelaż z płyt. W ramach prac związanych z dostosowaniem i uzyskaniem zgody na użytkowanie musieliśmy też wymienić drzwi do sali na ognioodporne. 
 
 
Liczymy, że tak przebudowany budynek będzie służył mieszkańcom naszej gminy do krzewienia życia kulturalnego i podejmowania nowych działań w oparciu o wyremontowane pomieszczenia. Przed nami jeszcze długa droga zmierzająca do doposażenia sal warsztatowych, wyposażenia obiektu w profesjonalny sprzęt oświetleniowy i dźwiękowy, doposażenia kuchni i obiektów bibliotecznych. Mamy nadzieję, że przy wsparciu władz gminy i w oparciu o środki pozyskiwane z projektów zewnętrznych uda nam się tego dokonać.
 

Więcej zdjęć na facebooku!